een veilige plek waar ze kind kunnen zijn

​lifebook & sexual education

06-12-2017
Na 2 jaar ben ik weer terug op Happy Watoto. In 2015 waren mijn aandachtsgebieden identiteitsontwikkeling en seksuele opvoeding. Het was een plezier om terug te zijn. Er is doorgewerkt aan deze thema’s en dit heeft tot mooie resultaten geleid. Veel van mijn tijd heb ik doorgebracht op Kikatiti en de ontwikkeling van de jongste kinderen. In 2014 heb ik voorgesteld om met een levensboek te gaan werken, waarin de geschiedenis van ieder kind, wordt vastgelegd met tekeningen, foto’s en verhalen. Het belang van zo’n  ‘lifebook‘ was voor Nola en haar collega’s direct duidelijk. Zij grepen het idee met beide handen aan, omdat hiermee identiteitsontwikkeling een concrete vorm kan worden gegeven. De vraag was wie dit zou gaan begeleiden. Al snel werd duidelijk dat het behoort bij de taak van matrons en patrons. Dit vroeg om een functieontwikkeling . Dat is voortvarend opgepakt door Wim en Nola. De matrons en patrons hebben dit voorjaar een training gehad van 3 dagen o.l.v. Nola, Joyce en Mary. Dat heeft haar vruchten afgeworpen.

Ik heb met de 2 groepen matrons en patrons een ochtend gewerkt. Het was een genoegen te zien dat ze zich zeer bewust geworden zijn van het belang van hun rol als professionele vaders en moeders van de kinderen. Het onderliggende motief is dat zij van de kinderen houden en van daaruit bereid zijn te leren en zichzelf te ontwikkelen. Met de m/p van Ngorika hebben we gesproken over de  ‘lifebooks ‘, hun rol en oefeningen gedaan. Met de m/p van Kikatiti hebben we samen nagedacht over hoe je een lifebook voor kleine kinderen vorm kan geven van hun leven op Kikatiti.
Mijn laatste ochtend heb ik doorgebracht met Joyce, Nola, Mary en Martha. Het onderwerp was Sexual Education. Zij zijn begonnen met lessen voor de oudste kinderen; trial and error.  ‘ Het boek  ‘My World, my Life ‘ontwikkeld door Rutgers International, had ik meegenomen. Het zijn 16 lessen sexual education, speciaal ontwikkeld voor Afrikaanse landen. Met veel hilariteit zijn we door alle lessen heen gelopen. Zij zijn heel blij met deze ondersteuning om hun lessen verder te ontwikkelen. Ook zullen ze een deel van de lessen gebruiken op terugkomdagen van kinderen op de secondary schools. Ik ben heel benieuwd.

Ik heb blije gezichten gezien bij zowel kinderen, matrons en patrons als management. Kikatiti en Ngorika zijn voor kinderen een fijne en veilige plek om te wonen, op te groeien, te leren en zich te ontwikkelen. Er is nog steeds veel werk te doen, maar even stilstaan bij wat bereikt is en welke sprongen er vooruit gemaakt worden, de leergierigheid en de dankbaarheid maken het de moeite waard om daar te zijn en mijn bijdrage te leveren.
 
Margreeth Brokking, sociaal pedagoge
Raad van Advies
Terug naar de vorige pagina

Meer nieuws uit Tanzania

my first week

14-09-2018
My Name is Dr. Jonas Michael I joined Ngorika Happy Watoto School one week ago.  It was Sepetember 3rd 2018 when I started serving and working at this school as a new head teacher. Before I joined...
Lees meer

student Allan

14-09-2018
My name is Allan Judika Mmari, 23 years  old. I am a first born in a family of three children. I have my  young sisters, Lucy who came after me and Happy who is a last one. Before we were living...
Lees meer

school study tour

30-08-2018
The study tours this year were very wonderful. Trips were conducted for one week from Pre- unit to Class 7 whereby four groups were formed according to classes’ level. Club D Play Ground: Friday...
Lees meer