een veilige plek waar ze kind kunnen zijn

middelbare schoolkeuzes

10-12-2017

Een van de verantwoordelijkheden voor een bestuur van een goed doel is ervoor te zorgen dat donaties verstandig worden besteed. Omdat de overheadkosten bij Happy Watoto marginaal zijn, gaat vrijwel 100% van de donaties naar het doel waarvoor het bestemd is: het welzijn en scholing van de Tanzaniaanse kinderen die we onder onze hoede hebben. Onze plicht jegens onze donoteurs gaat echter verder dan dit - we moeten ervoor zorgen dat al het geld dat in Tanzania wordt uitgegeven op een verstandige manier wordt besteed - een prestatie die vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan is! Een voorbeeld is de middelbare schoolopleiding van onze kinderen. Tijdens mijn recente reis bezocht ik vijf zeer verschillende schooltypen met vijf heel verschillende prijskaartjes.

De Rolls-Royce-optie komt op TSH3 mln van schoolgeld per jaar plus extra's zoals uniform, een kleine hoeveelheid zakgeld en medische kosten. Al met al over TSH4 mln (ongeveer € 2.000 per jaar). Tengeru Boys School is qua examenresultaten altijd eerste of tweede in de regio, staat nationaal in de top 20 en heeft aspiraties om door te breken naar de top 10. Een kort bezoek is er genoeg om te begrijpen waarom. Een uitgestrekte campus-achtige school voor 570 jongens, het is er trots op dat het 'zelfonderhoudend' is - het heeft zijn eigen fantastische bakkerij, een kleine boerderij met koeien, kippen, varkens, konijnen (we hadden de pech dat we op de boerderij aankwamen tijdens de laatste enkele minuten van een van de koeien), het heeft een enorme bananenplantage evenals zoete aardappel, maïs, bonen en een verscheidenheid aan andere gewassen die groeien in nette groentebedden. Het heeft een eigen werkplaats waar tafels, stoelen en bedden voor de school worden gemaakt. De school zet de leerlingen in bij al deze activiteiten, waardoor ze nuttige vaardigheden over de echte wereld leren en onderdeel van de schoolgemeenschap uitmaken. Het is geweldig om te zien. De bibliotheek is de leukste die ik ooit heb gezien - de boekenplanken waren 'pure art' zoals ze waren georganiseerd. Elke jongen die ons passeerde, begroette ons met een vrolijke 'Good Morning', er waren examens die plaatsvonden met veel jongens bezig de laatste paar feiten in hun kortetermijngeheugen te proppen voor de volgende grote test. De leraren waren goed gepresenteerd en zeer welsprekend en gepassioneerd in hun uitleg van hun onderwijs en verzorging van de studenten. Al hun studenten gaan door met het bestuderen van 'A'-niveau en velen gaan naar de universiteit en eindigen in enkele van de beste banen die Tanzania een jongvolwassene kan bieden.

Dus is deze school voor ons perfect? Nou, niet precies. We hebben jongens p deze school, maar de meesten zitten hier niet. Hebben we reden om andere scholen te overwegen? Zeker. Naast de kwestie van het verstandig uitgeven van een eindige hoeveelheid fondsen, met de overheidsschool tegen 20% van de kosten als alternatief is er ook de kwestie van het toelatingsexamen. Alleen de allerbesten worden hier toegelaten. Als we bedenken dat de kinderen onder onze hoede uit de meest sombere achtergronden komen, is het een wonder als een van hen een universitair diploma haalt en dokter wordt. Het is nog steeds een groot succes als ze als timmerman of vaatwasser in een hotel gaan werken of als ze hun eigen fruitstalletje langs de kant van een weg openen.

Ik ging naar twee overheidsscholen. De eerste was een van de slechtste voorbeelden van een school die ik ooit heb gezien - er bleken geen klassen te zijn en kinderen zwierven doelloos rond een verwarde, onverzorgde compound. Klaslokalen waren in slaapzalen veranderd voor 80 kinderen en er werd regelmatig lijfstraffen uitgedeeld. Het is in wezen een opvanghuis voor kinderen tot ze een leeftijd bereiken waarop ze officieel terzijde konden worden geschoven voor een leven vol ellende. Onnodig te zeggen dat geen van onze kinderen op deze school zal verblijven.

Bij de tweede school waren de problemen niet veel anders - te veel studenten, niet genoeg leraren, niet genoeg geld en slechte faciliteiten. Bovendien moesten veel van de kinderen in de buurt 5-6 km van en naar school lopen en hadden de nieuwe studenten een gemiddelde afstudeerceremonie van de basisschool van een klas 'C' (niet geweldig!). Deze school had echter één groot verschil - een inspirerende directeur die welsprekend de uitdagingen uitlegde die hij tegenkwam, en even welsprekend verschillende mitigaties en strategieën uitlegde die hij gebruikte om het absoluut beste te doen met wat hij had. Hij was trots op het feit dat zijn school was verhuisd van 150 van de 170 scholen in de regio naar 120. Hij had een sponsor gevonden voor een ​​nieuw warmwatersysteem en een ander om een ​​stuk braakliggend terrein in te richten als sportveld. Hij gebruikte recent afgestudeerde studenten om terug te komen naar de school om enkele van de nieuwe studenten te begeleiden. Hij besteedde het geld van de school alsof het zijn eigen geld was en vroeg sommige van de rijkere studenten een kleine toeslag te betalen voor eten en boeken. De kinderen waren blij en leergierig - zelfs in klaslokalen met soms 65 studenten. Dit is dit een optie voor sommige van onze kinderen voor hun voortgezet onderwijs? We zullen het in ieder geval in overweging nemen.

Kortom, één maat past niet allemaal en we werken hard om secundaire scholen te vinden die passen bij de capaciteiten, ambities, personages en andere praktische zaken van onze kinderen, zoals de locatie van hun voogd en achterban. Net zoals het kiezen van de juiste school voor je eigen kinderen, zijn er geen gemakkelijke beslissingen, maar we hopen met onze begeleiding deze kinderen te helpen naar een solide toekomst die een onbereikbare droom was voordat ze onderdeel werden van de Happy Watoto-familie.

Richard Lines,
bestuurder van Happy Watoto

Terug naar de vorige pagina

Meer nieuws uit Tanzania

Edina, onze US ambassadeur

22-11-2018
Edina Toth is geboren en opgegroeid in Hongarije, waar ze zich nooit echt heeft thuis gevoeld. Tien jaar geleden nam ze de beslissing om naar de Verenigde Staten te verhuizen. Edina studeerde onlangs af...
Lees meer

my first week

14-09-2018
My Name is Dr. Jonas Michael I joined Ngorika Happy Watoto School one week ago.  It was Sepetember 3rd 2018 when I started serving and working at this school as a new head teacher. Before I joined...
Lees meer

student Allan

14-09-2018
My name is Allan Judika Mmari, 23 years  old. I am a first born in a family of three children. I have my  young sisters, Lucy who came after me and Happy who is a last one. Before we were living...
Lees meer